Spring til indhold
Svanemærket logo

Case

Jensen Beds: Pioner inden for søvn – frontløber inden for miljø

God søvn og god miljøpræstation – det er Jensen Beds’ vinderopskrift. Den norske sengeproducent vinder større og større indflydelse på det europæiske marked.

Svanemærket seng fra Jensen Beds

Søvn og hvile har aldrig været vigtigere, end det er i vores moderne og stressfyldte samfund. Samtidig står miljø og klima højt på de flestes dagsorden. Jensen Beds har fokus på alt dette.

Jensen Beds startede op i Svelvik uden for Drammen i Norge i 1947 og har stadig al sin produktion her. Jensen var en pioner, når det kom til at udvikle de moderne kontinentalsenge, som vi stadig har i dag. De er kendetegnet ved meget god liggekomfort, samtidig med de opfylder strenge og omfattende krav til klima og miljø.

Hvorfor har I valgt at certificere jeres produkter med Svanemærket?

”Bæredygtig udvikling har altid været vigtigt for os hos Jensen, og allerede i 2006 lancerede vi vores første seng med Svanemærket. Det er et Type I-miljømærke, som er anerkendt verden over – og som repræsenterer den cirkulære økonomi i praksis. Svanemærket giver forbrugerne tryghed for, at produktet er blandt de miljømæssigt bedste på markedet – og vi ville gerne gøre en forskel for miljøet. Det var baggrunden for vores valg,” siger Jan Trygve Jensen, daglig leder af Jensen Beds.

Type I-miljømærker følger ISO-standard 14024. Det betyder bl.a., at mærkerne er holistiske, stiller absolutte og produktspecifikke krav, og at kravene regelmæssigt strammes og bliver udviklet i en åben proces.

Gør det nemt at kommunikere bæredygtige tiltag

Klima, miljø, bæredygtighed. Store begreber, som folk forstår forskelligt. Og hvad er vigtigst? Trumfer hensynet til klimaet alt? Hvad med udvindingen af naturressourcer? Brugen af kemikalier? Kvalitet eller arbejdsforhold i produktionen? Det er svært at vurdere for både producenter og indkøbere – og ikke mindst for forbrugerne. Jan Trygve Jensen siger:

”Bæredygtighed er et kompliceret fagområde, og for forbrugerne kan det være meget svært at gennemskue. Svanemærket ser på helheden, rydder op, og gør det nemt at kommunikere mere miljømæssig bæredygtighed til forbrugerne.”

Jensen Beds ønsker at være en virksomhed, der tager hensyn til omgivelser, miljø og bæredygtig udvikling. Derfor har de valgt at tilpasse hele produktionen efter det officielle nordiske miljømærkes skrappe krav:

”Hele produktets livscyklus evalueres af en organisation, der arbejder for et mere miljømæssigt bæredygtigt samfund. For os er det vigtigt at bruge ekspertise, der gør os bedre, og samarbejdet med Svanemærket gør netop det,” siger Jensen.

Stor indflydelse på det europæiske marked

Jensen Beds er store i hjemlandet, men begyndte også tidligt at eksportere – først til Danmark, så til Sverige og Finland – og de har nu en solid markedsposition i alle de nordiske lande.

Hvordan oplever I, at interessen for Svanemærket er i udlandet?

”Den er todelt, for i de nordiske lande er der et virkelig højt kendskab til Svanemærket. Udenfor Norden er kendskabet væsentligt mindre, men de udenlandske markeder er mindst lige så optaget af miljømærker, som vi er her – de kender bare bedst deres egne, nationale mærker. Jeg tror, det er vigtigt at arbejde for ligestilling og samarbejde mellem Type I-miljømærkerne, og at det kan være afgørende for mærkernes fremtid,” siger Jensen.

Udover de nordiske lande eksporterer Jensen også til Holland, Tyskland, Schweiz, Østrig, Polen, Storbritannien, Spanien og Sydkorea. Omkring 40 procent af Jensen Beds’ omsætning kommer i dag fra eksport.

Hvordan har I markedsført jeres svanemærkede produkter udenfor Norden?

”Vi bruger Svanemærkets logo i al kommunikation – især i butikkerne, men også på hjemmesider og i brochurer. Alt materiale har Svanemærket med, så det kan findes mange forskellige steder. En af grundpillerne i Jensen-brandet er "Friendly to nature, friendly to you". Det er vores bæredygtighedskommunikation. Under denne paraply er Svanemærket, og så snakker vi om det,” siger Jensen.

Hvad tænker du om fremtiden for Jensen?

”Jeg har stor tro på fremtiden. At arbejde med søvn og liggekomfort vil altid være vores hovedvision. Og så er bæredygtige tiltag en del af det. Folk skal have tillid til, at vi tænker miljø og bæredygtige tiltag hele vejen rundt. Vi har set, at disse værdier kan eksporteres, og at vi får god respons på det, vi gør, så jeg ser lyst på fremtiden,” slutter Jan Trygve Jensen, daglig leder hos Jensen Beds.

Fakta om Jensen Beds

  • Grundlagt i 1947
  • Al produktion foregår i Svelvik uden for Drammen i Norge
  • 130 ansatte
  • Omsætning på 600 millioner NOK, ca. 40 % kommer fra eksport
  • Har certificeret alle sengeprodukter med Svanemærket (203 senge, madrasser og topmadrasser)
  • Sælger også til kontraktmarkedet

Find alle svanemærkede produkter fra Jensen Beds

Kendetegn ved svanemærkede møbler (generation 5)

  • Har et cirkulært design
  • Opfylder krav til energiforbrug, bl.a. ved produktion af træbaserede plader og laminat
  • Træråvarer er lovligt fældet og sporbart
  • Minimum 70% af træråvarerne er fra certificeret skovbrug
  • Lever op til strenge kemikaliekrav
  • Opfylder strenge krav til afdampning af skadelige stoffer
  • Har dokumenteret god kvalitet, styrke og sikkerhed
  • Har udvidet garanti på minimum 5-10 år, som inkluderer tilgængelighed af vigtige reservedele

December 2023

Casen er støttet af Nordisk Ministerråd.

Læs også