Spring til indhold
Svanemærket logo

Case

Matas: Svanemærket styrker forbrugertillid og konkurrenceevne

Matas bruger Svanemærket til at skabe tryghed for forbrugerne og styrke konkurrenceevnen. Svanemærket spiller også en aktiv rolle i Matas’ produktudvikling og grønne kommunikation.

Matas Striber svanemærket hudpleje

Den danske detailhandelsvirksomhed Matas blev stiftet tilbage i 1949 som en kæde af selvstændige materialister. I dag er Matas Danmarks største detailkæde inden for skønhed, sundhed og velvære med 266 butikker og ca. 2.500 ansatte fordelt over hele landet. I 2023 opkøbte Matas den svenske skønhedskæde KICKS, der har 226 butikker i Sverige, Norge og Finland, og blev dermed markedsledende i Norden.

De første i Norden med Svanemærket

I løbet af Matas’ 75 år har de klaret sig godt igennem både oliekriser, kartoffelkure og en pandemi. En stor del af Matas’ succes skal findes i, at de har formået at tilpasse sig tidens trends – fra kemikalier og kosmetik til helseprodukter og mere miljøvenlige varer.

Da Svanemærket i 1995 kom til Danmark, var Matas hurtige til at gribe fat i den voksende miljøbevidsthed, der var blandt forbrugerne. Det medførte blandt andet, at Matas Natur-serien i 1997 blev certificeret med Svanemærket som den første plejeserie i Norden.

Matas har haft bæredygtighed højt på agendaen længe, og med Svanemærket får vores produkter en blåstempling, der viser, at der er taget hensyn til både sundhed og miljø. Svanemærket gør det samtidig nemt for kunderne at bidrage til et mere ansvarligt forbrug”, siger Kirsten Johansen, Brand Marketing Manager, In-house Brands, i Matas.

Højt kendskab og tillid er altafgørende

I dag er flere underserier af Matas Striber svanemærket, heriblandt babyserien og solserien, som i 2006 fik Svanemærket, som den første solbeskyttelsesserie i Norden. Ifølge Matas er Svanemærkets høje kendskab en stor styrke:

”At en certificering har høj genkendelighed, er en kæmpe fordel, når vores forbrugere står i en købssituation og skal vælge produkter. Derfor betyder et højt kendskab rigtig meget og vægter højt, når vi skal vælge certificeringer til vores produkter”, siger Kirsten Johansen, og tilføjer:

”Svanemærket er et officielt mærke med høj troværdighed. Det giver en tryghed for vores forbrugere, og det er med til at skabe tillid til vores brands”.

Overvejer I at certificere jeres produkter med Svanemærket?

Læs mere om, hvilke krav jeres produkter skal leve op til for at blive certificeret med Svanemærket, og hvad det koster.

Find krav
Close-up af Rudolph Care Serum med Svanemærket

Svanemærket styrker konkurrenceevnen

Matas bruger Svanemærket aktivt i markedsføringen af deres tre in-house brands, Matas Striber, Matas Natur og Matas Medicare, til at fremme konkurrenceevnen og differentiere produkterne fra deres øvrige brands. Samtidig bakker certificeringen op om det øgede fokus på dokumentation og markedsføring af grønne claims:

I forhold til Green Claims-lovgivningen er Svanemærket med til at styrke specielt vores Matas Natur-brand endnu mere. Det er en klar fordel at have Svanemærket på produkterne, fordi det gør, at vi fortsat kan kommunikere om de gode miljøfordele, produkterne har,” siger Kirsten Johansen.

Derudover bruger Matas Svanemærket, når de udvikler produkter:

”Svanemærkets krav spiller meget godt sammen med vores egen produktudviklingspolitik. Vi har stramme regler til, hvad der må tilsættes, og hvad vi fravælger. Vi går ofte længere end lovgivningen, så her går Svanemærket og Matas hånd i hånd”, siger Kirsten Johansen.

Stor stigning i svanemærkede produkter

Antallet af svanemærkede produkter i sortimentet af Matas’ in-house brands har været stigende gennem årene. I 2017 havde Matas 227 produkter med Svanemærket i deres eget sortiment, og i 2020 var det tal steget til 366. I dag er der næsten 400 forskellige produkter med Svanemærket blandt Matas’ in-house brands.

graf stigning i svanemærkede produkter
Udviklingen i Matas' svanemærkede produkter.

Trods det store sortiment af svanemærkede produkter, har Matas planer om at fortsætte den positive udvikling i fremtiden:

”Efterspørgslen på mere miljøvenlige produkter og produkter uden skadelig kemi er stigende, og derfor arbejder vi hele tiden på at udvide vores sortiment af svanemærkede produkter. Vores mål er at kunne tilbyde mindst én variant inden for hver af vores produktgrupper, som er certificeret med Nordens officielle miljømærke”, siger Kirsten Johansen.

Efter opkøbet af KICKS Group i 2023 er Matas blevet markedsledende i Norden. Matas lancerede samtidig med opkøbet af KICKS strategien for fremtiden med titlen ”Win the Nordics” og en ambition om at udbrede deres sortiment til de øvrige nordiske lande.

Fakta om Matas Group

  • Grundlagt i 1949.
  • Danmarks største skønheds- og velværeforhandler.
  • Opkøbte i 2023 KICKS Group
  • Cirka 2.500 ansatte i Danmark. I Norden har Matas efter opkøb af KICKS cirka 4.000 ansatte.
  • Matas’ sortiment består af +70.000 varer.
  • Næsten 400 af virksomhedens egne produkter er certificeret med Svanemærket.
  • Havde i regnskabsåret 2023/2024 en omsætning på 7,8 milliarder kroner proforma.

Svanemærkede kosmetiske produkter:

  • Lever op til strenge krav til sundhedsskadelige kemikalier.
  • Indeholder ikke parfume i baby- og børneprodukter.
  • Lever op til strenge krav til miljøskadelige kemikalier.
  • Lever op til skrappe krav til mængde og type af emballage.

Publiceret november 2024. Casen er støttet af Nordisk Ministerråd.