Sådan må I bruge Svanemærket i jeres markedsføring
af produkter eller servicer, der har opnået certificering med Svanemærket.
95% af de nordiske forbrugere kender Svanemærket, og 67%, af dem der kender mærket, har tillid til mærket. Det gør Svanemærket til et stærkt marketing- og kommunikationsværktøj.
Med Svanemærket får I ikke kun stærkt bevis for jeres miljøindsats, I får også et effektivt marketingværktøj og adgang til et stærkt brand, som nyder høj troværdighed og anerkendelse. Det gør det muligt at positionere jeres produkt stærkt overfor både forbrugere og professionelle indkøbere.
Nedenfor finder du guidelines for, hvordan I må bruge Svanemærket i jeres markedsføring.
Regler for brug af Svanemærket i markedsføring
Læs om de generelle regler for at anvende Svanemærket i markedsføring og find retningslinjer for specifikke typer af marketingmaterialer. Bemærk der er to guidelines for hhv. produkter og servicer. Begge guidelines er på engelsk.
Guideline: Brug af Svanemærket i markedsføring af produkter
Regler for brug af Svanemærket i kommunikation af byggerier og byggematerialer
Herunder har vi samlet alle relevante guidelines vedrørende kommunikation og markedsføring indenfor svanemærket byggeri og byggevarer.
Marketing guidelines - Hvordan må du kommunikere om svanemærket byggeri – Gen. 3 og 4
Marketing Guidelines - Hvordan må du kommunikere om svanemærkede byggematerialer
Vejledning om markedsføring af byggevarer deklareret i HPP byggevaredatabasen (Kriteriegeneration 3)
Forbrugerombudsmandens regler for miljømæssige påstande i markedsføring
Hvis I bruger klima- eller miljøudsagn i jeres markedsføring, skal I være opmærksomme på, at Forbrugerombudsmanden har en vejledning og anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring på området.
Heraf fremgår det, hvilke fordele I har som følge af jeres certificering med Svanemærket. En certificering med Svanemærket giver jer f.eks. mulighed for at omtale jeres produkter som ”mindre miljøbelastende”, ”mere miljørigtig”, ”mere skånsom for miljøet”, ”bedre for miljøet” eller lignende (som et generelt udsagn uden forklaring) uden, at det skal dokumenteres yderligere.
En certificering med Svanemærket kan samtidig anvendes som dokumentation for punkt 4 under ”Generelle udsagn med en forklaring”.
Brug for hjælp?
Har du spørgsmål vedrørende korrekt brug af Svanemærket, er du velkommen til at skrive til os på marketing@ecolabel.dk.
Vedlæg gerne evt. artwork, og vær opmærksom på, at der i travle perioder kan gå op til 5 hverdage, før vi kan garantere et svar.