FAQ om svanemærket e-handelstransport
Spørgsmål og svar nedenfor gælder for Svanemærkets kriterier for e-handelstransport, generation 1, som blev lanceret i april 2023.
Onlinehandel er vokset betydeligt i løbet af det sidste årti. Når vi vælger leveringsform til de varer, vi køber online, er vi som privatpersoner blevet transportvælgere. Klimaspørgsmålet er et yderst vigtigt emne – tilsvarende er energieffektivitet, fornybare brændstoffer og andel el-køretøjer. Et andet vigtigt bæredygtighedsspørgsmål er ansættelsesvilkårene for de chauffører, der leverer varerne. Derudover er der uklare og uverificerede miljøpåstande om leveringsformer ved check-out i webbutikkerne.
Dette er de vigtigste årsager til, at Svanemærket har udviklet krav til et helt nyt område: e-handelstransport. Målet er at give de nordiske online-forbrugere mulighed for at kunne bruge Svanemærket til at kunne træffe et mere troværdigt og bæredygtigt leveringsvalg.
Forbrugere, der handler online, skal kunne vælge en svanemærket leveringsform ved check-out i webbutikken. Svanemærket e-handelstransport omfatter transport af pakken med de købte varer fra webbutikkens sidste lager og hele vejen til forbrugeren, dvs. både langturstransport (linjetransport) og last-mile-transport. Pakken kan leveres til en pakkeshop, pakkeboks eller være en hjemmelevering.
Når webbutikkens sidste lager er placeret uden for det land, hvor licenshaver tilbyder svanemærket levering, kan det ske, at licenshaver hverken selv eller gennem underleverandører er i stand til at udføre den første deltransport. I disse tilfælde dækker certificeringen transporten fra licenshavers første modtageterminal til forbrugeren. Derfor fremgår det tydeligt ved check-out, at det er leverancen i det pågældende land, der er svanemærket.
Svanemærket er et Type I-miljømærke, hvilket indebærer livscyklusbaserede krav og har fokus på både klima, energieffektivitet og arbejdsvilkår for chaufførerne. Der stilles i alt 20 krav til e-handelstransportnetværket. Kravene omfatter bl.a.:
- Grænser for energiforbrug i e-handelstransportnetværket.
- Skrappe krav til reduceret klimabelastning.
- En vis andel køretøjer på el, brint eller biogas – og andelen af køretøjer på fornybar energi skal øges ved nyindkøb.
- Minimum 40 % fornybar energi ud af det samlede forbrug i e-handelstransportnetværket – andelen øges til minimum 55 % fra 1/1-25.
- Forbud mod palmeolie eller biprodukter herfra (PFAD) i brændstoffer.
- Vilkår i ansættelseskontrakter på niveau med nationale overenskomster inden for området.
- Volumenbaseret prissætning mellem webbutik og transportør.
- Forbud mod at love levering samme dag ved check-out i webbutikken.
Opfyldelse af kravene kontrolleres af Nordisk Miljømærkning, som arbejder uafhængigt af branche og økonomiske interesser. Kravene skærpes løbende og er altid skrappere end gældende regler og love.
Ved at den svanemærkede leveringsservice har dokumenteret, at den opfylder krav til:
- Reduceret klimabelastning, som skal reduceres yderligere over tid og stimulere fossilfrie hjemmeleveringer.
- Minimum 40 % af det samlede energiforbrug i e-handelstransportnetværket skal komme fra fornybar energi. Denne andel øges til minimum 55 % fra 1/1-25. De fornybare brændstoffer må ikke indeholde palmeolie eller biprodukter herfra.
- Reduceret energiforbrug i e-handelstransportnetværket.
- En vis andel af den eksisterende vognpark kører på el. brint eller biogas – og andelen af disse køretøjer øges ved nyindkøb.
- Sikrer ansættelsesvilkår, som er på niveau med nationale overenskomster indenfor området.
- Forbud mod at love levering samme dag ved check-out i webbutikken, hvilket giver mere tid til at optimere transportdriften.
- Bidrager til mere komprimeret emballage via krav til volumenbaseret prissætning mellem e-forhandler og transportør.
Svanemærket stiller krav om, at chauffører skal tilbydes en overenskomstaftale – eller at løn, ferie, arbejdstid og forsikringer inklusive overenskomstmæssig pension, som minimum er på overenskomstniveau. Kriterierne indeholder også krav til forebyggende trafiksikkerhedsarbejde.
- Lokale og regionale hjemmeleveringer, som kun er last mile transport,fx leveringer fra dagligvarebutikker eller restauranter.
- De indgående transporter til e-handlerens lager (indgående transport), fordi den svanemærkede service ikke har kontrol over disse.
- Dør-til-dør-tjenester eller dedikerede budleverancer.
- Forbrugernes transport til og fra pakkeshop eller pakkeboks.
Mærket kommer til at være synligt i webbutikkens check-out med teksten "Svanemærket levering" sammen med Svanemærkets logo.
Logo og tilhørende tekst skal placeres, så man tydeligt forstår, at det kun er leveringsmuligheden – og altså hverken hele transport-/logistikvirksomheden, webbutikken eller selve produktet der er svanemærket.
Forbrugeren vil modtage mere information i de e-mails eller sms'er, som transportfirmaet sender, efter købet er gennemført.
De transport- og logistikvirksomheder, der tilbyder transport rettet mod forbrugere ved check-out i webbutikker, kan ansøge om en certificering. Hvis de kan dokumentere, at de opfylder kravene til produktgruppen, kan de opnå en certificering og dermed tilbyde svanemærket e-handelslevering til webbutikker og dermed til slutforbrugeren.
Nej. En certificering med Svanemærket omfatter hele det nationale netværk af e-handelstransport hos en aktør. En aktør behøver ikke at dække hele landet for at blive certificeret – det er nok at have en dækningsgrad på mindst 50 % af det pågældende lands indbyggere, men en aktørs netværk/system kan ikke opdeles i mindre dele, der bliver miljømærket. En anden vigtig forudsætning er, at en licenshaver skal stå for både langdistance (line-haul transport) og levering til kunden (last mile transport).
Det er desværre ikke muligt at stille krav til returneringer, når certificeringen dækker transportnetværket. Antallet af returneringer påvirkes først og fremmest af vores købsadfærd. Derudover kan webbutikker gøre en del for at reducere unødvendige returneringer, fx ved at opkræve gebyr for returtransport, have tydelige størrelsesangivelser og afvise de få forbrugere, der systematisk misbruger returretten. Mange e-handelsvirksomheder i Norden arbejder aktivt på dette område.
E-handel adskiller sig fra detailhandel, fordi varerne ofte transporteres direkte fra lageret til slutforbrugeren og ikke via en butik. Det betyder, at forbrugeren ikke kun modtager emballagen omkring selve produktet, men også transportemballagen (sekundær emballage), hvilket øger ressourceforbruget og affaldsmængderne. Komprimeret emballering af varer købt på nettet er en vigtig forudsætning for en samlet god fyldningsgrad i bilerne. Men det er e-handelsvirksomheden, der bestemmer emballagen, og som pakker inden transport. Et af Svanemærkets krav er dog at skabe økonomiske incitamenter til, at e-forhandleren komprimerer emballagen og reducerer mængden af luft i transportemballagen.
Fornybare brændstoffer (biobrændstoffer) reducerer klimabelastningen sammenlignet med fossile brændstoffer. Fornybare råvarer i brændstoffer kan dog have en negativ indvirkning på klima og biodiversitet i de lande, hvor råvaren produceres. Men fornybare brændstoffer kan også være baseret på restprodukter og have en lav klimabelastning. I et livscyklusperspektiv kan de fornybare brændstoffer derfor både være rigtig gode, men også rigtig dårlige. Svanemærket følger EU's bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer (VE-direktivet) og forbyder dermed brug af råvarer med såkaldt høj ILUC-risiko (ILUC = Indirect Land Use Change). I øjeblikket vurderer EU primær palmeolie som en råvare med høj ILUC-risiko. Det vil altså sige, at Svanemærket forbyder brug af primær palmeolie. Derudover forbyder Svanemærket også brug af biprodukter fra produktion af palmeolie (95 %), fx PFAD.
Det mest bæredygtige forbrug er det forbrug, der slet ikke finder sted. Inden man afslutter et køb, bør man derfor spørge sig selv: Kan jeg reparere det, jeg allerede har? Behøver jeg at købe nyt? Hvis svaret er "ja", kan man se efter Svanemærket – svanemærkede produkter er nemlig blandt de miljømæssigt bedste inden for deres kategori. Og nu får nordiske forbrugere også mulighed for at vælge en svanemærket leveringsmulighed, når de handler online.