Spring til indhold
Svanemærket logo

Støt Svanemærkets forbrugerkampagne

Virksomheder med licens til Svanemærket kan bruge kampagnematerialerne hele året til at sætte fokus på certificerede produkter og serviceydelser.

Outdoor med Svanemærkets forbrugerkampagne

Vær med i Svanemærkets kampagne

I 2023 lancerede Svanemærket sin første nordiske forbrugerkampagne nogensinde. Kampagnen blev gentaget med succes i februar og oktober 2024, hvor den har kørt på bl.a. YouTube, streaming-TV, outdoor, digitale kanaler og sociale medier.

Kampagnen har med et tvist at humor givet mikrofonen til produkter, som har forsøgt at få Svanemærket, men ikke kunne leve op til de skrappe krav.

Udover mediekampagnen, har vi udviklet en kampagnepakke med materialer og budskaber, som virksomheder med svanemærkede produkter eller serviceydelser kan benytte hele året - formålet er at fremhæve dem, som har klaret kravene og gjort et stort arbejde for at blive certificeret. Det vil vi gerne hylde.

Læs mere her på siden om, hvordan I kan aktivere kampagnemateriale og bliv inspireret til at lave jeres egne opslag, når det passer i jeres aktivitetsplan.

Den nordiske kampagne er udviklet med støtte fra Nordisk Ministerråd med det formål at guide nordiske forbrugere til bedre miljøvalg.


Hent kampagneguide

Kampagnen er en oplagt anledning til at sætte fokus på jeres svanemærkede produkter eller serviceydelser. Hent vores kampagneguide, og læs hvordan I kan bruge kampagneelementerne.

Foto af kampagnekit til Svanemærkets forbrugerkampagne

Hvem må bruge kampagneelementerne?

Producenter & brand ownere

Producenter og brand ownere med produkter eller servicer, der har opnået en certificering med Svanemærket, må bruge kampagneelementerne i relation til svanemærkede produkter og servicer.

Svanemaerket - kampagne kollage kunder
Mere end 30 virksomheder og brands har støttet kampagnen i 2023 - skal I være med i 2024?

Gode resultater fra første runde af kampagnen:

Kampagnen i juni blev godt modtaget af dem, der så kampagnen:

  • 72 procent har forstået budskabet.
  • 70 procent finder kampagnen relevant.
  • 37 procent er mere positive over for Svanemærket.
  • 33 procent har fået en større forståelse for, hvor vigtigt Svanemærket er.
  • 28 procent har fået større tillid til Svanemærket.
  • Mere end 1 ud af 3 siger, at de oftere vil kigge efter Svanemærket i fremtiden.

Kilde: CAWI kampagne evaluering, Annalect, juni 2023, DK

93 %

af danskerne kender Svanemærket.

65 %

er optaget af, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet.

66 %

ser efter Svanemærket, når de vælger varer.

Har I spørgsmål til kampagnen, så kontakt os.

Vi hjælper også, hvis I har brug for kampagnelogo i andre nordiske sprog eller formater.

Overordnede spørgsmål eller presse

Rina Ronja Kari

Marketing- og Kommunikationschef

+45 26 70 18 16

rrk@ecolabel.dk

Spørgsmål til deltagelse

Eva Rosenstand Raffnsøe

Senior BTC Marketingkonsulent

+45 28 13 65 13

era@ecolabel.dk

Vignet for Nordisk Mnisterråds Sustainable Living projekt