Historien om Svanemærket og Nordisk Ministerråd
I artiklen her kan du læse mere om, hvordan og hvorfor Nordisk Ministerråd for mere end 30 år siden etablerede Svanemærket.
Det hele startede i slutningen af 80’erne. Et sted mellem skulderpuderne og hårsprayen blev folk mere og mere opmærksomme på den stigende miljøforurening og dens konsekvenser. Derfor ønskede de nordiske miljøministre at bidrage til at stoppe den negative udvikling ved at gøre det nemmere for de nordiske forbrugere at træffe bedre valg for miljøet.
Andre steder i verden var forskellige former for produktmærkninger begyndt at dukke op. Og de nordiske miljøministre så et stort potentiale i at udvikle et fælles officielt nordisk miljømærke: Svanemærket.
Med Nordisk Ministerråds blåhvide logo som forbillede blev Svanemærkets grønhvide logo skabt. Den hvide svane på den grønne baggrund, der nu, mere end 30 år senere, kendes af hele 95 % af de nordiske forbrugere.
Siden da har Nordisk Ministerråd og Svanemærket samarbejdet nordisk og nationalt, på forskellige arenaer og på forskellige måder. Da Nordisk Ministerråd i 2019 vedtog en ny vision, blev det besluttet at udbygge samarbejdet yderligere.
"Norden skal være verdens mest bæredygtige og integrerede region i 2030"
- Nordisk Ministerråds vision.
Under visionen er en række spændende projekter blevet sat i gang. Et af disse handler om at bidrage og inspirere til en mere bæredygtig livsstil. En oplagt partner i netop det projekt er Svanemærket – det officielle nordiske miljømærke, som dagligt arbejder for at fremme ansvarligt forbrug og produktion.
Hovedbudskabet i projektet er, atdet skal være let at træffe mere bæredygtige valg i hverdagen.
Og det er netop det, der er Svanemærkets essens – at være et konkret værktøj til en mere bæredygtig livsstil. Med Svanemærket på alt fra plejeprodukter og batterier til investeringsfonde og boliger bliver det tydeligt, hvor letdet kan være at træffe bedre valg for miljøet i hverdagen.Bare se efter Svanemærket.
Og apropos fonde, så er det faktisk til dels Nordisk Ministerråds fortjeneste, at der i dag er 58 svanemærkede fonde at vælge imellem i Norden. De var nemlig med til at støtte og sikre, at kravene blev udarbejdet. På samme måde har de været involveret i, at Svanemærketnu har krav til e-handelstransport, som er Svanemærkets nyeste produktgruppe. Et andet eksempel på, hvordan samarbejdet har manifesteret sig, er den første fællesnordiske forbrugerkampagne, der er udarbejdet med støtte fra Nordisk Ministerråd.
Læs mere om forbrugerkampagnen her.
Læs mere om Nordisk Ministerråds projekt her.