26.04.2023
Historisk lovforslag mod greenwashing
EU-Kommissionen har fremsat et lovforslag om markedsføring med grønne anprisning...
Læs mereNyhed
11.05.2023
Nye lovforslag fra EU-Kommissionen skal skærpe minimumskravene til produkters miljøprofil og igangsætte omfattende tiltag mod greenwashing. Derfor tog Nordisk Miljømærkning til Bruxelles for at diskutere, hvordan miljømærker kan understøtte den kommende EU-lovgivning og dermed sætte yderligere skub i den bæredygtige udvikling.
Direktører og repræsentanter fra Norge, Sverige, Finland og Danmark var alle til stede, da Svanemærket i starten af maj besøgte Bruxelles for at diskutere miljømærkernes rolle i de nye forslag til Ecodesign-forordningen, Byggevareforordningen og Green Claims.
Her deltog Svanemærket i en række interessante møder i Europa-Parlamentet, Kommissionen og med de nordiske faste repræsentationer.
Seminar i Europa-Parlamentet: Miljømærker spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling
Svanemærket havde også – i samarbejde med MEP Pernille Weiss og MEP Pär Holmgren – inviteret til seminar i Europa-Parlamentet. Overskriften lød ”Hvordan understøtter vi forbrugerne i den grønne udvikling?” og stillede skarpt på, hvordan vi gør det lettere for forbrugerne at vælge mere miljøvenligt.
På seminaret talte blandt andre generalsekretær i forbrugerorganisationen BEUC, Monique Goysens. Hun understregede, at der både er brug for skærpede krav til produkters miljø- og klimapåvirkninger og gennemskuelige redskaber til forbrugerne:
”Bedre performance er nødvendig, og vi er derfor glade for forslagene om at hæve minimumsstandarderne. Men der skal også være muligheder for de forbrugere, som gerne vil vælge dét, der er best in class. Det skal ikke være et fuldtidsjob at være en bæredygtig forbruger, og derfor skal det bæredygtige valg være det nemmeste – ikke det sværeste”.
Netop dynamikken mellem EU-lovgivning, der kan hæve virksomhedernes bundniveau på miljøområdet, og miljømærker, der kan guide forbrugerne mod mere miljømæssigt bæredygtige produkter, var ifølge flere oplægsholdere afgørende for at lykkes med den grønne omstilling. Miljømærkerne gør det nemlig lettere for forbrugerne at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter og giver samtidig virksomhederne et stærkt incitament til at investere i grønnere løsninger.
Det nikker Anders Börgdal, direktør i byggevareproducenten Unilin, genkendende til. For dem er det helt afgørende at kunne svanemærke deres gulve:
”Svanemærket giver Unilin mulighed for at investere i bæredygtig udvikling, fordi vi bliver direkte belønnet for bæredygtige tiltag. Svanemærket er et stærkt markedsføringsredskab og kan ikke erstattes af anden kommunikation, fordi mærket symboliserer en troværdighed, man ikke får andetsteds”.
EU-lovgivningen er netop nu i forhandling
Nordisk Miljømærkning ser frem til, hvilken rolle miljømærkerne får i de endelige EU-regler, som nu skal behandles af både Europa-Parlamentet og Rådet, og så er der glæde over at kunne diskutere og bidrage med erfaringer:
”Det har været fantastisk at opleve, hvordan der også i Bruxelles er en ambitiøs vision om at fremstille grønnere produkter og give forbrugerne bedre forudsætninger for at vælge mere miljøvenligt,” fortæller direktør for Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen.
På billedet byder de fire nordiske direktører velkommen til Svanemærkets seminar i Europa-parlamentet under overskriften "Hvordan understøtter vi forbrugerne i den grønne udvikling?". Fra venstre Anna Linusson (Sverige), Cathrine Pia Lund (Norge), Riikka Holopainen (Finland) og Martin Fabiansen (Danmark).