Spring til indhold
Svanemærket logo

Kosmetiske produkter

Læs mere om, hvilke fordele I opnår ved at få certificeret jeres kosmetiske produkter – fx hudpleje, hårpleje, makeup eller solcreme – med Svanemærket. Og se, hvordan I kan få certificeret netop jeres produkter.

Kosmetiske produkter i hvid emballage

Svanemærket har en holistisk tilgang og ser på hele livscyklus. Det betyder, at svanemærkede plejeprodukter lever op til skrappe miljø- og kemikaliekrav for at reducere den samlede miljøbelastning. På den måde er svanemærkede plejeprodukter blandt de miljømæssigt bedste på markedet.

Svanemærket evaluerer og strammer løbende kravene – og lancerede i november 2024 nye, strammede krav til kosmetiske produkter (generation 4).

Case

Matas: Svanemærket styrker forbrugertillid og konkurrenceevne

Matas bruger Svanemærket til at skabe tryghed for forbrugerne og styrke konkurrenceevnen. Svanemærket spiller også en aktiv rolle i Matas’ produktudvikling og grønne kommunikation.

Læs mere
Matas striber

Hvad kendetegner svanemærkede plejeprodukter?

Kosmetiske produkter, der er certificeret efter Svanemærkets krav, generation 4, har følgende kendetegn:

  • Opfylder skrappe sundhedskrav til kemikalier. Der er bl.a. forbud mod stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, kan skade vores reproduktionsevne eller potentielt kan skade arvemateriale. Der er også forbud mod tilsætning af PFAS – og mod brug af stoffer, der ifølge klassificering eller aktuelle lister fra EU og nationale myndigheder er hormonforstyrrende eller mistænkt hormonforstyrrende.
  • Indeholder ikke mikroplast.
  • Indeholder ikke parfume, hvis hud- eller hårplejeproduktet er beregnet til babyer eller børn.
  • Opfylder skrappe miljøkrav til kemikalier for at undgå langsigtede, negative effekter i naturen (bionedbrydelighed), for at undgå ophobning af skadelige kemikalier i dyr og mennesker (bioakkumulering) og for at undgå stoffer, der er giftige for fx fisk og krebsdyr (økotoksicitet).
  • Ansvarlige anskaffelser af fornybare råvarer fremmes, og evt. palmeolie eller palmekerneolie i produktet er RSPO-certificeret.
  • Har emballage, der bidrager til en cirkulær økonomi. Mængden af emballage er begrænset, ligesom design og materialesammensætning fremmer genanvendelse.
  • Vådservietter indeholder ikke plastfibre.

Lanceringswebinar 22. januar

Svanemærkets nye krav til kosmetiske produkter

Deltag i nordisk lanceringswebinar den 22. januar 2025, kl. 10:00 – 11:45, hvor du kan høre mere om overskrifterne i de nye kriterier og få en introduktion til ansøgningsprocessen.

Webinaret er på engelsk og henvender sig til licenshavere og brandowneres samt leverandører af kemikalier og emballage m.v.

Læs mere
Ikon for kosmetiske produkter

Hvilke kosmetiske produkter kan opnå Svanemærket?

Alle de typer af produkter, der hører ind under Kosmetikforordningen, fx:

  • Hudplejeprodukter
  • Hårplejeprodukter
  • Solbeskyttelsesprodukter
  • Dekorativ kosmetik

Derudover er det også muligt at svanemærke følgende produkter:

  • Plejeprodukter til dyr
  • Sexprodukter, hvis sammensætning ligner kosmetiske produkter – fx glidecreme og analcreme
  • Vådservietter

Case

Svanemærket med på mission om at ændre verden

Rudolph Care har spillet en vigtig rolle i at få bæredygtighed på dagsordenen i skønhedsbranchen. I casen kan du læse, hvordan Svanemærket hjælper og udfordrer Rudolph Care.

Læs mere
Close-up af Rudolph Care Serum med Svanemærket

Overvejer I en certificering?

Tina Børre Toft Olsen

Markedsrådgiver

72 41 48 65

to@ecolabel.dk

Har I spørgsmål til kravene?

Trine Pedersen

Seniorkonsulent

+45 72 41 48 18

tpe@ecolabel.dk