Trykkerier og tryksager
Krav
Priser
Produktgruppen omfatter trykkerier og tryksager som fx magasiner, aviser, reklamer, brochurer, bøger, konvolutter, bannere, roll-ups og emballagetryksager til e-handel.
Svanemærket har fokus på at mindske både trykkeriets og tryksagens samlede aftryk på miljø og klima og fremme et godt arbejdsmiljø. Bl.a. gennem krav til trykmaterialer, kemikalier og energiforbrug. Krav, der sikrer, at tryksagen er egnet til genanvendelse, er desuden med til at mindske ressourceforbrug og affaldsmængder, ligesom det fremmer cirkulær økonomi.
Det er kun svanemærkede trykkerier, som kan producere svanemærkede tryksager.
Kravene til trykkerier og tryksager omfatter bl.a.:
- Brug af ansvarligt produceret papir.
- Brug af trykmaterialer som tekstil, plast samt aluminiums- og kompositplader, som opfylder skrappe krav til kemikalier i overfladebehandlingen samt indhold af PVC.
- Brug af 100 % miljømærket eller kontrolleret trykmateriale og forbud mod PVC i svanemærkede tryksager.
- Grænser for energiforbrug.
- Miljø- og sundhedsegenskaber ved kemikalier, som bruges i produktionen af tryksager samt på eksterne bogbinderier. Der er bl.a. strenge krav til brug af stoffer, som er kræftfremkaldende, reproduksionstoksiske eller kan skade arvemateriale samt forbud mod halogenerede organiske stoffer og fluorstoffer.
- Grænser for brug af kemikalier, som indeholder VOC.
- Dokumentation for at trykfarver, toner, lime og lakker ikke skaber problemer i forbindelse med afsværtning og recirkulering af tryksager.
Kriteriedokumentet for trykkerier og tryksager er et samlet dokument for varegrupperne:
- Trykkerier og tryksager
- Emballage til e-handelstransporter
Der betales særskilt gebyr inden for hver varegruppe.
Der er ikke behov for registrering i øvrige lande.
Nordisk gebyr
Gældende fra 01-01-2024 til 31-12-2024
Publiceringsdato: 25-09-2023
Ansøgningsgebyr (inkl. kontrolbesøg inden for Norden**) | 3.251 € |
Gebyr pr. enhed i en kæde halveres, hvis ansøgningsprocessen håndteres centralt.* | |
Årligt anvendelsesgebyr + moms for Trykkerier og tryksager: | |
Pr. ton indkøbt substrat op til 2.000 ton** til Norden | 1,50 € |
Pr. ton indkøbt substrat > 2.000 ton til Norden | 0,50 € |
Minimumsgebyr*** | 2.167 € |
Maximumsgebyr | 15.000 € |
Årligt anvendelsesgebyr + moms for emballage til e-handelstransporter: | |
Pr. ton indkøbt substrat | 1,50 € |
Minimumsgebyr*** | 3.251 € |
Maximumsgebyr | Intet gebyr |
Fornyelsesgebyr - ved ny generation af krav */**** | 1.625 € |
Gebyr pr. enhed/kæde halveres, hvis ansøgningsprocessen håndteres centralt.* | |
Ekstra kontrolbesøg (pr. besøg):***** | |
Mere end ét kontrolbesøg inden for Norden | 541 € |
Kontrolbesøg i Europa | 1.625 € |
Kontrolbesøg uden for Europa | 2.709 € |
Udvidelse/ændring af eksisterende licens:****** | |
Sagsbehandling < 4 timer | 406 € |
Sagsbehandling < 8 timer | 812 € |
Sagsbehandling ≥ 8 timer | 1.625 € |
Alle beløb er ekskl. moms. Der tages forbehold for fejl og mangler i de angivne beløb.
* Med "enhed" menes et trykkeri, men det kan også være en virksomhed, som har licens til en specifik tryksag.
** Indkøbt substrat = licenshaverens årlige indkøb af papir og andre substrater til trykning hos enten licenshaver eller hos licenshaverens svanemærkede leverandører af tryksager til det nordiske marked. Hvis forbruget af substrater i trykkeriet er betydeligt større end indkøbet, f.eks. hvis trykkeriet får kundeleveret papir, kan Nordisk Miljømærkning udtage gebyr i forhold til trykkeriets totale forbrug af substrater. For koncerner kan forbruget slås sammen, dog ikke på tværs af landegrænser for nordiske trykkerier.
*** For virksomheder med flere enheder halveres anvendelsgebyret for mikroenheder. Definition af virksomhedsstørrelse tager udgangspunkt i EU recommendation 2003/361.
**** Fornyelsesgebyr er kun gældende, når ansøgning om fornyelse er underskrevet og indsendt inden udløb af licens. Ellers faktureres som for en nyansøgning.
***** Ved kontrolbesøg på mere end én arbejdsdag (inkl. rejsetid), kan Miljømærkning Danmark pålægge et yderligere gebyr på 1.083 € + moms pr. ekstra dag. Andre ekstraordinære omkostninger i forbindelse med kontrolbesøg kan også blive pålagt ansøger.
****** Administrative opgaver, som tager mindre en én time, faktureres ikke.
OBS! Papirproducenter, der ønsker at levere papir til svanemærkede trykkerier som 'kontrolleret papir', betaler gebyr i henhold til nordisk liste.
Kriteriedokumentet for trykkerier og tryksager er et samlet dokument for varegrupperne:
- Trykkerier og tryksager
- Emballage til e-handelstransporter
Der betales særskilt gebyr inden for hver varegruppe.
Der er ikke behov for registrering i øvrige lande.
Nordisk gebyr
Gældende fra 01-01-2025 til 31-12-2025
Publiceringsdato: 13-09-2024
Ansøgningsgebyr (inkl. kontrolbesøg inden for Norden**) | 3.348 € |
Gebyr pr. enhed i en kæde halveres, hvis ansøgningsprocessen håndteres centralt.* | |
Årligt anvendelsesgebyr + moms for Trykkerier og tryksager: | |
Pr. ton indkøbt substrat op til 2.000 ton** til Norden | 1,54 € |
Pr. ton indkøbt substrat > 2.000 ton til Norden | 0,51 € |
Minimumsgebyr*** | 2.232 € |
Maximumsgebyr | 15.450 € |
Årligt anvendelsesgebyr + moms for emballage til e-handelstransporter: | |
Pr. ton indkøbt substrat | 1,54 € |
Minimumsgebyr*** | 3.348 € |
Maximumsgebyr | Intet gebyr |
Fornyelsesgebyr - ved ny generation af krav*/**** | 1.673 € |
Gebyr pr. enhed/kæde halveres, hvis ansøgningsprocessen håndteres centralt.* | |
Ekstra kontrolbesøg (pr. besøg):***** | |
Mere end ét kontrolbesøg inden for Norden | 557 € |
Kontrolbesøg i Europa | 1.673 € |
Kontrolbesøg uden for Europa | 2.790 € |
Udvidelse/ændring af eksisterende licens:****** | |
Sagsbehandling < 4 timer | 418 € |
Sagsbehandling < 8 timer | 836 € |
Sagsbehandling ≥ 8 timer | 1.673 € |
Alle beløb er ekskl. moms. Der tages forbehold for fejl og mangler i de angivne beløb.
* Med "enhed" menes et trykkeri, men det kan også være en virksomhed, som har licens til en specifik tryksag.
** Indkøbt substrat = licenshaverens årlige indkøb af papir og andre substrater til trykning hos enten licenshaver eller hos licenshaverens svanemærkede leverandører af tryksager til det nordiske marked. Hvis forbruget af substrater i trykkeriet er betydeligt større end indkøbet, f.eks. hvis trykkeriet får kundeleveret papir, kan Nordisk Miljømærkning udtage gebyr i forhold til trykkeriets totale forbrug af substrater. For koncerner kan forbruget slås sammen, dog ikke på tværs af landegrænser for nordiske trykkerier.
***For virksomheder med flere enheder halveres anvendelsgebyret for mikroenheder. Definition af virksomhedsstørrelse tager udgangspunkt i EU recommendation 2003/361.
**** Fornyelsesgebyr er kun gældende, når ansøgning om fornyelse er underskrevet og indsendt inden udløb af licens. Ellers faktureres som for en nyansøgning.
***** Ved kontrolbesøg på mere end én arbejdsdag (inkl. rejsetid), kan Miljømærkning Danmark pålægge et yderligere gebyr på 1.115 € + moms pr. ekstra dag. Andre ekstraordinære omkostninger i forbindelse med kontrolbesøg kan også blive pålagt ansøger.
****** Administrative opgaver, som tager mindre en én time, faktureres ikke.
OBS! Papirproducenter, der ønsker at levere papir til svanemærkede trykkerier som 'kontrolleret papir', betaler gebyr i henhold til nordisk liste.
Sådan ansøger I om certificering
Denne produktgruppe er digitaliseret
I finder ansøgningsguides og hjælpedokumenter til at komme i gang med jeres digitale ansøgning under fanen KRAV her på siden. Ansøgning skal ske gennem Nordic Ecolabelling Portal, hvor I også skal uploade dokumentation.
Hvis I ikke er oprettet som bruger, skal I anmode om en bruger.
I kan læse mere om ansøgningsprocessen her:
Er I underleverandør?
Har en af jeres kunder ansøgt om certificering med Svanemærket? I kan hjælpe jeres kunde, ved at registrere egenskaber ved jeres produkter og komponenter i vores Supply Chain Declaration Portal - så bruger vi informationen i behandlingen af din kundes ansøgning.
Komponenter inkluderer produkter og materialer som fx. kemikalier, papirmasse, papir og pap.