25.04.2024
Mindre end halvdelen af danskerne ved, hvornår de bør bruge solcreme
Kun 45 % af danskerne ved, at man bør beskytte sig mod solens stråler, når uv-in...
Læs mereNyhed
10.06.2024
En ny undersøgelse fra Svanemærket viser, at mere end 4 ud af 5 danskere føler et ansvar for at vælge mere miljøvenlige produkter. Men det kan være svært i hverdagen. Bl.a. mener en stor del af danskerne, at mange produkter bevidst er designet til at have en kort levetid og til ikke at kunne repareres.
Miljø- og klimaforandringer er fortsat blandt de vigtigste dagsordener for danskerne. Faktisk er det ifølge en ny undersøgelse fra Svanemærket så vigtigt, at 52 pct. af danskerne angiver det som en af de største udfordringer, samfundet står overfor lige nu – kun slået af sundhedsvæsenet med 60 pct, mens forsvarssituationen kommer på en tredjeplads med 28 pct. I Sverige og Norge er det kun hhv. 31 og 36 pct., der ser miljø- og klimaforandringer som en af tidens største udfordringer.
”Undersøgelsen viser, at danskerne tager miljø- og klimaforandringerne alvorligt – og det fylder tilsyneladende også langt mere i vores bevidsthed, end det gør hos vores nordiske naboer. Derfor er det også vigtigt, at danskerne oplever, at de kan være med til at gøre en forskel. Men undersøgelsen peger desværre på flere udfordringer,” siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
Undersøgelsen viser, at mere end 4 ud af 5 danskere forsøger at belaste miljøet mindst muligt i dagligdagen, og ligeså mange føler et ansvar for at vælge mere miljøvenlige produkter. Ikke desto mindre oplever mange danskere, at produkternes kvalitet – eller mangel på samme – er en stor barriere ift. en grønnere livsstil:
80 pct. af danskerne mener således, at mange produkter er bevidst fremstillet til at have en kort levetid, og 83 pct. har oplevet, at det var billigere at købe et nyt produkt end at reparere et produkt, der var gået i stykker. Og faktisk har hele 76 pct. oplevet, at produkter er fremstillet på en måde, så de ikke kan repareres.
”Undersøgelsen peger på nogle barrierer, som vi er nødt til at tage alvorligt, hvis vi skal have gjort op med brug og smid væk-kulturen. Der er først og fremmest behov for at fremme mere cirkulære produkter, og her kan både virksomheder og forbrugere bruge Svanemærket som guide. Svanemærket arbejder nemlig for at holde produkter og ressourcer i brug så længe som muligt – bl.a. gennem krav til design, kvalitet, garanti og reparationsmuligheder,” fortæller Rina Ronja Kari.
Og kvalitet er netop det, der står øverst på danskernes ønskeseddel, hvis man spørger dem, hvad virksomhederne skal gøre, for at gøre det nemmere for forbrugerne at træffe mere miljøvenlige valg. Hele 64 pct. mener, at virksomhederne bør fremstille produkter i bedre kvalitet, så de holder længere.
Derudover ønsker danskerne også produkter, der bliver fremstillet på en måde, så det er nemmere at genanvende dem, ligesom det også skal være både nemmere og billigere at få repareret produkter.
Undersøgelsen “Nordic consumer sustainability index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning, maj 2024. Der er i alt adspurgt 4.516 nordiske forbrugere, herunder 1.007 danskere i alderen 16+ i perioden 15. marts – 15. april 2024.