Spring til indhold
Svanemærket logo

Nyhed

24.10.2024

Sådan fremmer vi en mere bæredygtig livsstil i Norden

De sidste fire år har Svanemærket været en del af Nordisk Ministerråds projekt Sustainable Living. Resultaterne af projektet blev præsenteret på en konference i Stockholm i oktober.

Sustainable Living Summit i Stockholm

Siden 2020 og indtil i år har Svanemærket været en aktiv del af projektet Sustainable Living, som ledes af Nordisk Ministerråd. Formålet med projektet har været at gøre det lettere for forbrugere i Norden at leve mere bæredygtig. Det er nemlig en del af Nordisk Ministerråds vision for 2030, at Norden skal være den mest bæredygtige og integrerede region i verden. I løbet af de fire år, hvor Svanemærket har været en del af projektet, har der været tre fokusområder: Digitalisering, kommunikation og produktudvikling.

Målet har været at gøre det lettere at leve mere bæredygtigt i Norden ved at guide forbrugerne til at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser ved at se efter Svanemærket.

97 % af de nordiske forbrugere kender Svanemærket, og 93 % af dem, der kender mærket, har tillid til det.

Svanemærkets indsats

Svanemærkets deltagelse i projektet er delt op i fire områder:

  • Udvikle tre nye produktgrupper inden for klimarelevante områder.
  • Styrke klimakravene for 60 % af de relevante eksisterende produktgrupper.
  • Positionere Svanemærket som et bedre valg for klimaet og et værktøj til at fremme mere bæredygtigt forbrug.
  • Gøre det lettere for forbrugere og indkøbere at finde svanemærkede produkter og for producenter at ansøge om licenser ved at udvikle brugervenlige digitale værktøjer og indsamle data.

Svanemærket har gennemført en række indsatser, der skal gøre det lettere at træffe mere bæredygtige valg. Bl.a. giver de nye kriterier for e-handelstransport forbrugere mulighed for at vælge svanemærkede leverancer, når de handler på nettet. Det er ligeledes blevet muligt at certificere flere bygningstyper indenfor nybyggeri og renovering med Svanemærket. Derudover har Svanemærket udviklet nye kriterier for bygningsdrift og vinduesudskiftning, som vil føre til klima-, energi- og ressourcebesparelser. Desuden har Svanemærket styrket klimakravene i mere end 70 % af de svanemærkede produktgrupper med høj klimarelevans og dermed overgået målet på 60 %.

Den nordiske forbrugerkampagne ”Svært at få. Let at vælge” er blevet gennemført flere gange i løbet af perioden og har styrket Svanemærkets position overfor forbrugerne.

Foto: Kotryna Juškaitė, Nordregio

Læs også