Nyhed
11.11.2024
EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen
En bølge af lovkrav fra EU skal føre til en mere holdbar tekstiløkonomi, men for virksomhederne fører det også til nye og øgede krav om ansvarlighed, der skal kunne dokumenteres og implementeres i alle led af værdikæden. Samtidig viser en ny undersøgelse, at danske forbrugere efterspørger mere miljøvenligt tøj.
EU’s Green Deal og Ecodesign-forordningen forventes at ramme tekstilvirksomhederne inden for få år med mere lovgivning og flere krav til bæredygtighed på en række områder. Eksempelvis forventes Ecodesign-kravene til tekstiler at blive vedtaget i 2026 og gælde fra omkring 2027.
”De øgede krav vil uden tvivl udfordre tøjbranchen. Med udgangspunkt i EU’s tekstilstrategi vil Ecodesign-forordningen introducere skærpede krav, som har fokus på miljøpåvirkning gennem hele produktets livscyklus. Det omfatter bl.a. design til recirkulering, reduktion af skadelige stoffer samt sikring af lang levetid og kvalitet. Men det betyder også, at virksomheder, der har fået certificeret deres tekstiler med Svanemærket, kommer til at stå stærkt i forhold til de kommende regler”, siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
En af de danske tøjvirksomheder, der har valgt Svanemærket og kan se de klare fordele – også ift. den kommende EU-lovgivning, er sportsbrandet H2O:
"Med Svanemærket har vi taget et vigtigt skridt i vores mission om at blive en foregangsvirksomhed inden for ansvarlig mode, og samtidig er vi bedre fremtidssikret i forhold til de mange grønne lovkrav, der kommer fra EU. Svanemærket sikrer nemlig alle aspekter af vores produkt, fra design og råmaterialer over produktion til brugsfase og afskaffelse," fortæller Christian Trads, CEO i H2O.
Danskerne vil have mere miljøvenligt tøj
Det danske tøjbrand ELSK var heller ikke i tvivl om, at Svanemærket var det rigtige valg:
”Svanemærket er det stærkeste og mest troværdige signal, vi i Norden kender for produkter, der er produceret under bedre vilkår for både mennesker og miljø. Svanemærket arbejder for at mindske miljøbelastningen, og samtidig er det et vigtigt skridt i retningen mod transparens, hvorfor det også er et stærkt værktøj ift. kommende lovkrav – og ikke mindst til at hjælpe forbrugerne med at træffe bedre valg, når det kommer til tøj”, siger Lars Riis, CEO i ELSK.
Og danskerne efterspørger netop mere miljøvenligt tøj. Ifølge en ny undersøgelse fra Svanemærket lavet af Opinion mener 78 pct. af de danske forbrugere, der har angivet, at tøj og tekstil er et relevant produktområde for dem, at det er vigtigt eller meget vigtigt for dem at vælge mere miljøvenligt, når de køber tøj og andre tekstiler.
Samtidig mener 68 pct., at det er svært eller meget svært at finde tøj og tekstil, der er et bedre miljøvalg, og 63 pct. oplever, at tøj og tekstil ofte markedsføres som grønne uden en god forklaring.
”Det er ikke kun kravene fra EU, der presser tekstilbranchen i en grønnere retning. Næsten 4 ud af 5 danskere, der interesserer sig for tøj, ville vælge svanemærket tøj, hvis det var tilgængeligt, og 57 pct. ville faktisk være klar til at betale mere for det. Efterspørgslen efter et mere miljøvenligt alternativ er der altså – nu skal vi have endnu flere virksomheder til at følge med, så danskerne i højere grad også kan bruge Svanemærket som pejlemærke, når de køber tøj,” slutter Rina Ronja Kari.
Fakta om svanemærket tøj
Kendetegn ved svanemærkede tekstiler:
- Er fremstillet af fibre, der er enten økologiske, recirkulerede eller baserede på fornybare råvarer, der efterlever specifikke miljøkrav.
- Lever op til skrappe miljø- og sundhedskrav til kemikalier, som bruges i tekstilproduktionen.
- Er produceret vand- og energieffektivt.
- Er kvalitetstestet for at give mulighed for lang levetid.
- Indeholder kun metaldele – fx knapper – der lever op til skrappe krav til tungmetaller.
- Indeholder kun plastdele uden ftalater.
- Er produceret under ordentlige arbejdsforhold, hvor FN’s konventioner for arbejdstagerettigheder (ILO) er overholdt.
- Må ikke brændes eller sendes til deponi, hvis de ikke bliver solgt.
Læs mere her: https://www.svanemaerket.dk/tekstiler
Om undersøgelsen
Undersøgelsen “Nordic consumer sustainability index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning. Der er i alt adspurgt 4516 nordiske forbrugere, herunder 1007 danskere i alderen 16+. Svarene angiver procent ud af de 60 procent danskere, der har angivet, at tøj og tekstil er et relevant produktområde for dem (n=608).