Spring til indhold
Svanemærket logo

Nordic Consumer Sustainability Index 2024

Hvad er forbrugerne særligt optaget af og bekymret for? Har de viljen til selv at gøre noget for den grønne omstilling og hvad er egentlig deres opfattelse af virksomhedernes rolle? Få det og meget mere at vide i Svanemærkets store nordiske forbrugerundersøgelse.

Hvert 2. år foretager Svanemærket sin store nordiske forbrugeranalyse "Nordic Consumer Sustainability Index”. Her på siden finder I udvalgte danske og nordiske nøgletal og handouts.

Opbakning til tredjepartscertificeringer

Danskerne har stor tillid til miljømærker som Svanemærket, hvor der foretages en uafhængig tredjepartskontrol.

84 %

mener, at det er afgørende, at mærkningsordninger er objektive og uafhængige i forhold til de produkter, de certificerer.

74 %

har tillid til, at et produkt er et bedre miljøvalg, når det er certificeret af en uafhængig tredjepart.

33 %

har tillid til, at et produkt er et bedre miljøvalg, når det er mærket med producentens eget miljømærke.

Danskerne mener fortsat, at miljø- og klimaforandringer er blandt de største udfordringer, som samfundet står overfor. Derfor forsøger de fleste danske forbrugere at tage et ansvar ved bl.a. at belaste miljøet mindst muligt i dagligdagen og vælge mere miljøvenlige varer, når de handler. Men greenwashing og udokumenterede grønne påstande gør det svært at vide om de valg, de træffer, er gode miljøvalg. Derfor er det for mange forbrugere afgørende, at grøn markedsføring af produkter er dokumenteret og kontrolleret af en uafhængig tredjepart:

  • 86 pct. forsøger at belaste miljøet mindst muligt i dagligdagen.
  • 82 pct. føler et ansvar for at vælge mere miljøvenlige produkter.
  • 86 pct. har tillid til at et produkt er et bedre miljøvalg, når det er mærket med Svanemærket.
  • 52 pct. angiver ”miljø- og klimaforandringer” som en af de største udfordringer, samfundet står overfor lige nu.
  • 83 pct. tror, at virksomheder ofte overdriver, hvor miljøvenlige deres produkter er.
  • 77 pct. er ofte irriterede over, at produkter markedsføres som »grønne« uden en god forklaring.

Par på cykeltur i byen

Flere danske og nordiske tal

Her kan I se og downloade flere nøgletal fra forbrugerundersøgelsen.

Kontakt os på marketing@ecolabel.dk, hvis I er interesserede i nøgletal inden for jeres område.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen “Nordic Consumer Sustainability Index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning, maj 2024. Der er i alt adspurgt 4.516 nordiske forbrugere, herunder 1.007 danskere i alderen 16+ i perioden 15. marts – 15. april 2024.

Artikler om undersøgelsen: