19.06.2024
Forbrugerne har lav tillid til virksomheders miljøkommunikation
Greenwashing bekymrer i høj grad danskerne, der er trætte af at blive mødt med v...
Læs mereSvanemærkets store nordiske forbrugerundersøgelse.
Hvert 2. år foretager Svanemærket sin store nordiske forbrugeranalyse "Nordic Consumer Sustainability Index”. Her på siden finder I udvalgte danske og nordiske nøgletal og handouts.
Danskerne har stor tillid til miljømærker som Svanemærket, hvor der foretages en uafhængig tredjepartskontrol.
mener, at det er afgørende, at mærkningsordninger er objektive og uafhængige i forhold til de produkter, de certificerer.
har tillid til, at et produkt er et bedre miljøvalg, når det er certificeret af en uafhængig tredjepart.
har tillid til, at et produkt er et bedre miljøvalg, når det er mærket med producentens eget miljømærke.
Danskerne mener fortsat, at miljø- og klimaforandringer er blandt de største udfordringer, som samfundet står overfor. Derfor forsøger de fleste danske forbrugere at tage et ansvar ved bl.a. at belaste miljøet mindst muligt i dagligdagen og vælge mere miljøvenlige varer, når de handler. Men greenwashing og udokumenterede grønne påstande gør det svært at vide om de valg, de træffer, er gode miljøvalg. Derfor er det for mange forbrugere afgørende, at grøn markedsføring af produkter er dokumenteret og kontrolleret af en uafhængig tredjepart:
Her kan I se og downloade flere nøgletal fra forbrugerundersøgelsen.
Kontakt os på marketing@ecolabel.dk, hvis I er interesserede i nøgletal inden for jeres område.
Undersøgelsen “Nordic Consumer Sustainability Index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning, maj 2024. Der er i alt adspurgt 4.516 nordiske forbrugere, herunder 1.007 danskere i alderen 16+ i perioden 15. marts – 15. april 2024.