Spring til indhold
Svanemærket logo

Nyhed

20.11.2024

Black Friday: Ny tendens tyder på mindre købelyst blandt danskerne

”Årets vildeste tilbud”, ”Køb 3 betal for 2”, ”Spar op til 70 pct.” – Black Week og Black Friday-tilbuddene vælter ind, og ser man på de seneste års udvikling, er danskernes købetrang blot vokset. Der er dog indikationer på, at danskernes indkøb ikke nødvendigvis følger med i samme hast som tidligere.

Danskere med fyldte indkøbsposer på Black Friday

Black Friday er lige om hjørnet, og det betyder for mange den helt store shoppedag. Nyere undersøgelser peger dog på, at danskerne muligvis sætter bremsen lidt i. Således viser bl.a. en større nordisk forbrugerundersøgelse, som Opinion har lavet for Svanemærket, at en stor del af danskerne har fokus på ikke at købe ting, de ikke har brug for. Undersøgelsen viser også, at en tredjedel af danskerne inden for det sidste år har valgt at købe genbrug, låne eller leje samt reparere ting, der er gået i stykker, frem for at købe nyt, for på den måde at mindske deres egen miljøbelastning.

”Black Friday er en god anledning til at reflektere over vores forbrug, som sætter et kæmpe miljø- og klimaaftryk. Har jeg virkelig brug for et par nye sko eller en ny trøje, blot fordi der er et kanongodt tilbud? Jeg håber, at den tendens, vi ser i vores forbrugerundersøgelse, hvor halvdelen af danskerne har svaret, at de inden for det seneste år har været mere bevidste om ikke at købe ting, de ikke har brug for, også vil være til stede ved dette års Black Friday”, siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

Samtidig svarer en fjerdedel af danskerne, at butikkerne burde stoppe med at tilbyde ”3 for 2’s pris” for ikke at tilskynde forbrugerne til at købe mere, end de har brug for. Ligesom undersøgelsen indikerer, at danskerne har øget fokus på kvalitet fremfor kvantitet, når de køber nyt.

Samme tendens viser en forbrugerundersøgelse fra konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG), der peger på, at den gennemsnitlige danske forbruger helt generelt køber færre produkter, men i bedre kvalitet, og dermed i stigende grad vender discount og slagtilbud ryggen.

”Black Friday opmuntrer i høj grad til impulsiv købsadfærd. Det kan selvfølgelig være en god mulighed, hvis man kan finde et julegaveønske til en god pris, eller der er tilbud på noget, man alligevel står og mangler. Men hånden på hjertet, hvor meget af det, der bliver solgt til Black Friday, er reelt noget, vi ikke kan leve uden?”, slutter Rina Ronja Kari.

Tal fra undersøgelsen:

  • 86 pct. af danskerne siger, at de forsøger at begrænse deres egen miljøpåvirkning mest muligt i hverdagen.
  • 50 pct. har inden for det seneste år været mere bevidste om ikke at købe ting, de ikke har brug for, for at reducere deres egen miljøbelastning.
  • 35. pct. har inden for det sidste år repareret ødelagte ting i stedet for at købe nye ting.
  • 33 pct. af danskerne har inden for det sidste år valgt at købe genbrug, låne eller leje i stedet for at købe nyt.
  • 26 pct. af danskerne mener, at butikkerne burde stoppe med at tilbyde ”3 for 2’s pris”, så man ikke køber mere, end man har brug for.
  • 64 pct. mener, at virksomhederne bør fremstille produkter i bedre kvalitet, så de holder længere for at gøre det nemmere for forbrugerne at træffe mere miljøvenlige valg.

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen “Nordic consumer sustainability index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning. Der er i alt adspurgt 4.516 nordiske forbrugere, herunder 1.007 danskere i alderen 16+ i perioden 15. marts – 15. april 2024.

Læs mere