Spring til indhold
Svanemærket logo

Nyhed

24.10.2024

Forbrugerombudsmanden: Miljømærkede produkter må stadig gerne kalde sig ”mere miljøvenlige”

Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed cementerer, at man kan benytte udsagn som ”mere miljøvenlig” i sin markedsføring, hvis ens produkt eller service lever op til Svanemærket eller EU Ecolabels krav.

Tidligt efterår i skoven

Forbrugerombudsmanden har offentliggjort nye anbefalinger til markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed. De nye anbefalinger erstatter Forbrugerombudsmandens kvikguide om miljømarkedsføring og slår bl.a. fast, at grønne anprisninger skal være korrekte, præcise, relevante og afbalancerede – og kunne dokumenteres. Og her er det en klar fordel, hvis ens produkt er certificeret med et officielt miljømærke, der netop sikrer, at dokumentationen er på plads.

Derfor lyder Forbrugerombudsmandens anbefalinger også, at hvis et produkt er mærket med en officiel mærkningsordning, hvor kriterierne er udviklet på basis af en livscyklusvurdering, fx ”Svanemærket” eller ”EU Ecolabel”, må produktet normalt kaldes ”mindre miljøbelastende”, ”mere miljørigtigt”, ”mere skånsomt for miljøet”, ”bedre for miljøet” eller lignende, uden at virksomheden selv har lavet en livscyklusvurdering m.v.

”Vi kan se, at mange virksomheder ønsker at markedsføre sig med grønne udsagn. Virksomhederne skal dog huske, at de skal kunne dokumentere de udsagn, de benytter i markedsføringen. Og det kan være ganske svært. Vores anbefalinger skulle gerne bidrage til, at forbrugerne i højere grad kan stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen. Anbefalingerne skulle også gerne gøre det klarere for virksomhederne, hvilke krav Forbrugerombudsmanden stiller til udsagn om klima, miljø og bæredygtighed i markedsføringen”, siger forbrugerombudsmand, Torben Jensen om de nye anbefalinger.

Svanemærket og EU Ecolabel sikrer dokumentation bag de grønne ord

Særligt generelle udsagn om miljøvenlighed kan være rigtig svære at dokumentere, og her er Type I-miljømærker, som fx Svanemærket og EU Ecolabel en stor hjælp.

Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, mens EU Ecolabel er det europæiske. Fælles for begge mærker er, at de ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. Det betyder, at kravene bliver stillet der, hvor de gør den største forskel. Og en uafhængig tredjepart kontrollerer, at produkter certificeret med et af de to miljømærker lever op til kravene.

”Formålet med Svanemærket og EU Ecolabel er netop at gøre det lettere for forbrugerne at træffe bedre miljøvalg. Vælger man et produkt med et af Danmarks officielle miljømærker kan man være sikker på, at der er dokumentation bag de grønne ord. Og netop derfor er mærkerne også stærke redskaber for virksomheder, da de betyder, at man gerne må anvende udsagn som ”mere miljøvenlige” om certificerede produkter”, siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

Læs også